Flere børn i specialtilbud: Silkeborg Kommune forsøger at skabe løsninger lokalt 

I Silkeborg Kommune oplever de en stigning af børn og unge i specialtilbud. Der bliver nu kigget imod lokale løsninger på problemstillingen, i forsøget på at imødekomme børnenes trivsel samt kommunens budget.

Af Magnus Lykke

Antallet af børn og unge i specialtilbud i Silkeborg Kommune er steget markant. Det viser en rapport udarbejdet af Silkeborg Kommune selv fra september 2024. Helt nøjagtigt er antallet af børn og unge i specialtilbud steget fra 461 i 2016 til 716 i 2023. Fortsætter udviklingen vil kommunen have omkring 1000 børn og unge i specialtilbud i 2030.

Det fremgår i en analyse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at de i Silkeborg Kommune har modtaget flere børn i specialtilbud i perioden 2020-2023 end det var forventet, hvilket kan mærkes på pengepungen.

Det skyldes at der i virkeligheden er plads og midler til de visiterede børn i de almene klasser, hvorefter de bliver trukket ud, og ryger i specialtilbud. Kommunen betaler altså for begge skoletilbud.

Det er en udvikling der kan mærkes på økonomien i Silkeborg Kommune. Formand for dagtilbud, skoler og familieudvalget i kommunen, Gitte Willumsen, forklarer hvordan kommunen fortsat arbejder på at skabe de bedste muligheder for børnene. ”Vi prøver lige nu at arbejde lidt med om man kan lave nogle tilbud på skolerne, som kan rumme flere forskellige typer af børn”.

Ønske om større lokal forankring

En af de løsninger kommunen arbejder på er, at få specialklasserne tættere på både byen, og tættere på de almene skoler. Det vil løse flere forskellige problemer fortæller Gitte Willumsen. ”Vi vil gerne have flere børn til at gå i skole i deres lokalområde. Alt forskning viser, at det ikke fører noget godt med sig for børnene at blive kørt væk fra deres lokalområde, kammerater og familie. Vi vil lave nogle tilbud på skolerne, så de kan håndtere flere problemstillinger lokalt”.

Helt konkret vil Silkeborg Kommune gerne have børnene i specialtilbuddene til at gå i skole dør om dør med børn i de almene klasser, så de ikke kommer til at leve i parallelverden, tilføjer Gitte Willumsen. ”I dag er der næsten ingen børn, der er visiteret til specialtilbud, der kommer tilbage til det almene tilbud, og dermed afgangsprøven i 9.klasse. Vi vil gerne have, at de kommer tættere på det almene, så de får en afgangsprøve, så man giver dem en fair chance senere i livet”.

Det stigende antal af elever i specialtilbud er dog ikke et problem som de står alene med i Silkeborg Kommune

Andelen af elever i specialtilbud i Silkeborg Kommune, er lige i underkanten af 5%. Det samme som det er tilfældet på landsplan. I Roskilde Kommune, en kommune i en anden del af landet, men med samme antal indbyggere, er andelen af specialvisiterede elever lige i underkanten af 4%.

Silkeborg Kommune arbejder målrettet på at finde løsninger, der tager højde for børnenes udvikling og trivsel samtidig med at man har de økonomiske realiteter for øje. Med den yderligere forventede stigning af børn i specialtilbud, er det derfor nødvendigt at justere tilgangen til inklusion og kommunens ressourcer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *