Silkeborg skal rumme mere end outdoor: “Jeg drømmer om, at vi bliver en uddannelsesby”
Af Astrid Skou Bisgaard
Silkeborg er kendt for sin flotte natur og talrige outdoormuligheder med fokus på bæredygtighed og en grøn profil. Byrådspolitiker og formand for arbejdsmarkedsudvalget fra Socialdemokratiet Dorthe Jensen ønsker, at man flytter fokus og fremover også vil opfatte Silkeborg som en uddannelsesby. “Jeg drømmer om, at vi bliver en uddannelsesby”
Siden regeringens udspil tilbage i oktober om en omstrukturering af uddannelsesstederne i Danmark har mange ytret deres holdninger – ofte med en vis skepsis. Hvis du omvendt spørger Dorthe Jensen, vælger hun i stedet tage imod den planlagte reform med åbne arme og nysgerrighed. Hun mener, at det er positivt med handling. Siden 2018 har det været regeringens mål, at 30 % af de unge i Danmark i 2025 skal vælge en erhvervsfaglig uddannelse. Noget, som lige nu ser urealistisk ud.
I Silkeborg har erhvervsskolen College360 allerede nu flere bud på en implementering af den nye reform og en målsætning om allerede at være driftsklar i 2030. Det argumenterer Dorthe kan være med at skabe fortællingen om Silkeborg som uddannelsesby; “Det er et langt sejt træk, vi skal igennem for at skabe den identitet” Lige nu viser tal, at der i 2040 i Silkeborg som en af de få kommuner vil være en vækst af unge i alderen 16-19. Det er derfor oplagt, at Silkeborg skal gå forrest i de mange forandringer, der efterhånden vil ramme uddannelsesinstitutionerne.
I andre byer forsøger man at skubbe priserne på studieboligerne ned i håb om at tiltrække flere unge, men det er langtfra nok ifølge Dorthe. “De unge sukker efter mere fællesskab og tilbud for unge” Hun mener, at det også bør være en af tungtvejende grunde for at gøre Silkeborg til en uddannelsesby. Hun har erfaring med, at mange unge, på de erhvervsfaglige uddannelser, har svært ved at danne de stærke fællesskaber på grund af løbende praktik udenfor skolen.
Åbne døre til College360 er vigtigt for at nå drømmen om at blive en uddannelsesby og gerne nå endnu flere unge. Det handler om at vise mulighederne indenfor erhvervsuddannelser.